You are currently viewing הטיפול לעששת בשיניים

הטיפול לעששת בשיניים

עששת בשיניים היא מחלה דלקתית, שלפי הנתונים, לוקים או ילקו בה בעתיד כ – 90% מאוכלוסיית העולם.
עששת, ריקבון השן, עלולה להיווצר כתוצאה מהרגלי היגיינה לא נכונים ולא מספקים של השיניים וכן בשל אכילה ושתיה של סוכרים וחטיפים.
ניתן לטפל בעששת קלה ע"י טיפול אצל שיננית וכן ע"י ביצוע סתימות, טיפולי שורש או שיקום הפה אצל רופא השיניים.
עששת חמורה מצריכה התייחסות שונה לחלוטין ועלולה גם לגרום לנזקים בריאותיים בגוף.
ד"ר ברק – רופא שיניים העוסק בבריאות ובשיקום הפה, בעל ניסיון עשיר של 30 שנה – יסביר לנו בכתבה זו על הדרכים למניעת עששת, על נזקיה ועל הטיפול בה.

מהי עששת בשיניים?

עששת הינה מחלה זיהומית שעלולה לגרום להרס שיניים ולריקבון שלהם.
השיניים עשויות אמנם מעצמות חזקות, אולם הן יכולות להיפגע בשל מזון עם סוכר שמצטבר בחלל הפה בין השיניים. המזון מייצר חיידקים – הידועים בשמם "חיידקי העששת" – שניזונים מהסוכר ומסביבה לחה שיוצר הרוק. החיידקים מתחילים להמיס את עצמות השיניים וליצור במקביל גם פגיעה בחניכיים.

איך אני יכול לזהות שיש לי עששת בשיניים?

לעששת בשיניים יש כמה סימפטומים אופייניים:

• כאב בזמן אכילה או שתיה של דברים מתוקים, חמים ו/או קרים
  • רגישות גבוהה בשיניים שמורגשת גם בסיום האכילה או השתייה
  • חורים בשיניים
  • מוגלה סביב השיניים או בחלל הפה
  • ריח רע מהפה
  • חניכיים אדומות שנוטות לדמם בעת הצחצוח
  • תחושת אי נוחות בחלל הפה

מי שמרגיש את מגוון הסימפטומים הללו חייב להבין שיש לו עששת בשיניים ועליו להגיע בדחיפות לאבחון ולבדיקה אצל רופא השיניים ולטיפול אצל שיננית.

אבחון חומרת העששת אצל רופא השיניים

כשאדם מגיע לרופא השיניים, כמו למשל למרפאתו של ד"ר ברק, הרופא יתשאל אותו לגבי הסימפטומים שהוא סובל מהם ויבדוק את חלל הפה ומצב שיניו.
הרופא יבצע צילומי רנטגן של השיניים כדי לאתר פגיעות במקומות נוספים בחלל הפה או בלסת בעקבות העששת.

לאחר הבדיקות והצילומים יוכל הרופא לומר למטופל מהו סוג העששת שהוא סובל ממנה:

ריקבון במשטח השן – עששת במשטח החיצוני של השן. זהו הסוג הקל של העששת, שניתן לטפל בו בקלות יחסית.

עששת בשקעים ובחריצים של השיניים הטוחנות – הממוקמת על משטח הלעיסה.
יש לטפל בהקדם בסוג זה של עששת כדי למנוע את הידרדרותה.

ריקבון שורש השן – נפוץ בעיקר בגילאים מבוגרים כאשר יש נסיגת חניכיים. לאחר האבחון יתאים הרופא את הטיפול בעששת – סתימות, טיפולי שורש, טיפול במורסות מוגלתיות וכדו'.

טיפול בעששת אצל שיננית

כל אדם שבריאות שיניו חשובה לו, צריך לבקר לפחות פעם בחצי שנה אצל שיננית, כדי למנוע את העששת ולטפל בה כשהיא עוד מעטה.ושיננית מדריכה כיצד יש לשמור על היגיינת הפה והשיניים ומייעצת למטופל איזו מברשת שיניים מתאימה לו.
טיפול השיננית כולל גירוד הפלאק מעל השיניים (ניקוי אבנית בשיניים) בין החריצים שלהן וכן במקום בו השיניים מתחברות לחניכיים.
בעזרת מכשירים מתאימים מצליחה השיננית להגיע גם לחלל הפנימי של השן, מקום שקשה להגיע אליו לבד בעת הצחצוח.

במהלך הטיפול מבריקה השיננית את השיניים עם חומר מיוחד שמנקה כתמי צבע ולעיתים גם מחדירה פלואוריד לשיניים.

מהן ההשלכות של עששת חמורה?

הרס של השן ודלקת בעצב השן – במצב זה הכאבים יהיו יותר ויותר חזקים, יתפתחו בפה מורסות של מוגלה והקושי באכילה ובשתייה יגבר.

פגיעה בשורש השן – העששת חודרת לשורש השן והורסת אותו.
כתוצאה מכך, יסבול המטופל מכאבי שיניים קשים ויאלץ לעבור טיפול שורש.

אובדן שיניים ושבירתם – כשהחורים בשיניים גדלים, השן נעשית חלשה ועלולה להישבר או לנשור.
במצב זה יש צורך לבצע בפה טיפול שיקומי:עקירת שיניים ולעיתים אף צורך בהשתלת שיניים.

ירידה במשקל ותזונה לקויה – בשל הקושי לאכול ולשתות האדם עלול לאבד ממשקלו ולהגיע למצב של חסרים תזונתיים.

פגיעה בדימוי העצמי – אדם עם שיניים שבורות או חסרות מתבייש במראהו ובטחונו ודימויו העצמי נמוכים.

הפרעה בתפקוד היומיומי – בשל הכאבים העזים יש ירידה משמעותית בתפקוד בתחומי החיים השונים.

סיכון לבעיות לב – מחקרים הצביעו על כך, שעששת קשורה לבריאות הלב. החומרים המופרשים לדם בשל הדלקת עלולים לגרום לחסימות בכלי הדם ולפגוע באספקת הדם ללב. כך עלולה העששת להגביר את הסיכון למחלות לב.

יצירת זיהומים בגוף מעבר לזיהום בחלל הפה – עששת הינה מחלה זיהומית, העלולה לפגוע באיברים פנימיים ובבריאות הכללית של האדם.

איך ניתן למנוע עששת בשיניים?

• הטיפול במניעת עששת מתחיל בשמירה קפדנית על בריאות השיניים והפה.
  • יש לצחצח שיניים פעמיים ביום – בבוקר ובערב (רצוי גם אחרי ארוחת צהרים).
  • להשתמש בחוט דנטלי להשלמת הניקוי היסודי
  • להשתמש במי פה בסיום הצחצוח.
  • מומלץ להחליף את מברשת השיניים אחת לחודשיים
  • לקבוע ניקוי שיניים אצל שיננית לפחות פעם בחצי שנה
  • להיבדק אצל רופא השיניים מדי פעם כדי לבדוק האם מתפתחת עששת – ולבצע טיפול מניעתי בהתאם.
  • להקפיד לאכול מוצרי מזון המכילים סידן.
  • להמעיט בסוכרים ובחטיפים

טיפול בעששת – רק אצל ד"ר ברק!

כפי קראתם בכתבה זו – טיפול בעששת בהקדם האפשרי הינו חשוב ביותר למען בריאות הפה והשיניים וכדי למנוע השפעות שליליות על בריאותנו הכללית.
ד"ר ברק הוא רופא שיניים בעל ניסיון רב העוסק בשיקום ובריאות הפה ובעל יידע וותק של 30 שנה בתחום.
הוא הכתובת עבורכם לטיפול אחראי ומקצועי בסוגי העששת השונים.
לד"ר ברק מרפאה הנמצאת בטירת הכרמל ונותנת שירות לכל אזור חיפה, עתלית, יישובי חוף הכרמל, זיכרון יעקב והסביבה.

אל תזניחו את הטיפול בעששת – פנו עוד היום למרפאתו של ד"ר ברק!

מרפאת ד"ר ברק, רחוב ז׳בוטינסקי 50, טירת הכרמל

טלפון: 04-8570641